sábado, febrero 18, 2006

CÓMO ORGANIZAR UN BUEN CONFLICTO

Image hosting by Photobucket
Reiterativas mentes paranoicas


El PSM es la herramienta jaranera que hace en Baleares el trabajo combinado de Esquerra Republicana y el extinto PSUC. En lo que se reproduce más abajo destaca que el antropólogo charlista, Mira, aporta una “nueva visión de la identidad”. Y ya se sabe que sólo hay una “identitat”, la catalana. Las demás no son y, si son, no importan. La identidad se desembaraza también de la persona para volverse una cosa colectiva y necesaria cuya ausencia convierte al desgraciado en un ser sin alma. Por lo menos a la vista de estos desalmados.

Lo que pasa no es que una cultura superior se haya impuesto a una inferior –cosa que suele suceder- sino que han impuesto una cultura inferior a una superior por la fuerza de las armas y de las conspiraciones. Ya se sabe que no hay separatismo sin complejo de inferioridad y no hay inferior que no insista en su manifiesta superioridad.

XERRADA ORGANITZADA PEL PSM

Mira aporta una nova visió de la identitat
L'antropóleg valencia considera que "els conflictes nostres no son una excepció"

L.B.
Ciutadella

Joan Francesc Mira, un dels escriptors més polifacétics de la llengua catalana actual, oferí anit una conferencia a Ciutadella convidat pel PSM. Sota el títol de "El meu país, el nostre país: ideología, utopia i vida de cada día", l'antropóleg va fer un recorregut per les situacions de conflicte a les quals s'enfronta la llengua i la cultura catalanes. "Son fenómens que no son aíllats i que son comuns a Europa i arreu del planeta", comenta. Considera que son situacions fruit de la voluntat d'imposicio d'una cultura sobre una altra minoritaria i posa exemples com els casos deis països báltics o Macedónia.

Comenta que la llengua i la cultura catalanes viuen avui dia una situació contradictoria. "Per una banda hi ha hagut importants avanços cap a la normalitat, peró en canvi en altres aspectes no s'-ha millorat, sobretot quan es produeixen resisténcies d'altres sectors de la població". Apunta que un dels principals reptes davant la crispació existent a nivell estatal en relació a la cultura catalana "es procurar que els conflictes no arribin a crear enfrontaments i no fragmentin la societat. Tota resolució del procés ha de ser harmónica i raonable. Tot i que el resultat no siguí mai la destrucció del que som".

Opina que per defensar la llengua i la cultura propia "es una qüestió que ha de tenir clar la majoria de la societat com a tendencia social". Afegeix que "hi ha d'haver una actitud personal de cada u que no ha de ser el conformisme generalitzat o la subordinado del que es propi. A la vegada hi ha la necessitat fo-namental del suport institucional públic".

Mira creu que el procés de globalització i uniformització del món "no té perqué ser negatiu si hi ha una base de suport institucional públic en defensa de la cultura propia, a la vegada que la gent tengui clar que l'ús de la llengua propia no té perqué signifiar que es puguin aprendre i utilitzar altres llengües".

L'antropóleg es de l'opinió que quan es perd una llengua "no només es una pérdua lingüística o filológica sino que implica la pérdua de la cultura propia o la manera d'entendre i interpretar el món. Es mes que perdre una llengua com a tal".

L'escriptor lamenta l'enfrontament actual que es detecta en el panorama nacional. "No es poden acceptar actituds, sense ética, impositives. Hi ha una hostilitat inhumana contra la nostra cultura pel simple fet de que som diferents, parlam diferent i tenim una cultura diferent", assenyala. •

O sea, esa nueva visión de la “identidad”, tiene, más o menos 150 años. Siglo y medio dando tumbos por las más desprevenidas almas, para volver al lamento del cornudo, al tango del cromosoma catalanista: “Hay una hostilidad inhumana contra nuestra cultura por el hecho de que somos diferentes, hablamos diferente y tenemos una cultura diferente”. Vejeces en medio de una alucinación. Una vergüenza para las mentes que urden tales tópicos y para las que se los creen. No se atreven demasiado a hablar de la raza. Aún, porque sin racistas, xenófobos y hablan sin opresión de cómo les gustaría oprimir a todos los demás.

La solución es sencilla: se les enseña una bandera española mientras se les canta el Himno Nacional y, en el pasmo, se les obliga a ingirir una aspirina. Mano de santo.